kadavro

Alla inlägg den 21 augusti 2011

Av Kim Österberg - 21 augusti 2011 16:11

Jag har kollat av vilka evenemang som kom med i programmet för ett lokalt arrangemang. Som sagt, någon ståupp blev det inte. Nästa år ska jag som variant föreslå Roast på Åbron för de gillade tydligen idén med att köra tv-programs-koncept som event. Rostningar är dock utmärkt just för Live-framförande. Tänk er att grilla ett komunalråd inför komuninvånarna. 


Så nu till den biten när jag tappert försöker dölja min bitterhet.


Att skapa eget material och framföra under enkla former är inte riktigt accepterat. Man ska göra något som folk vet vad det är innan de ens kommer till platsen. Ta bara en sådan sak som att man har Musikquiz. Folk går ju på detta för att de vet vad ett Musikquiz är och snart sagt varje liten stad har någon som arrangerar en kväll i veckan. Så folk är väldigt insatta i vad de får. Om jag säger så här, det är samma människor som istället för att ta in nytt blod i släkten hellre ligger med kusinen.


Den kommunala musikskolan har rövknullat musiksverige totalt genom att så många lärt sig hantera något slags instrument trots brist på skaparlusta och vision. Så vad vi har är ett överflöd av coverband och trubadurer. Trubadurer är som bekant oftare en ensam musiker som enbart kör covers än en musiker som skriver egna låtar. ( De kallas istället för Singer/songwriters när de skapar och framför eget material.)  Och detta går folk till för att de vet att de kommer få höra kända låtar slaktas medan de blir allt fullare.


Det finns en intressant vinkel av det hela i att arrangörer gör det som den tror att folk kommer för att se. Så om det inte finns någon etablerad scen för något så kommer inte en arrangör riskera att folk inte kommer för att de gör något utanför ramarna.


Ståupp har ett par problem här. Ett av dem är att folk tror att ståupp är det de ser på teve och ska man dra något annat folk än insatta så måste man ha tv-kändisar. Det värsta jag har varit med om där var när jag diskuterade start av ståuppklubb med en lokal krögare och han frågade konstant efter olika parlamentet-namn.  Det bästa var när jag fick ner Pontus Enhörning och vi fick fullsatt i den klubb jag då drev.  


Så om jag seriöst vill köra ståupp lokalt måste jag se till att börja jobba. Det är det här som är drivkraften i "jag är inte bitter". Släng ur dig vad det är som stör och fundera sedan på hur du jobbar med det du just formulerat till din fördel.


För att bygga en lokal scen och kunna visa vad Ståupp är i live-utförande så ska jag tillsammans med Tito och Sussie skapa egna Gerilla Comedy-arrangemang. För att kunna visa att jag kan ordna ett bra betalarrangemang så ska jag nu leta efter någonstans att dra igång en klubb till våren och köra bra Ståuppnamn. Men den här gången blir det inte med min plånbok som slagpåse.


Av Kim Österberg - 21 augusti 2011 15:03

 
Av Kim Österberg - 21 augusti 2011 14:13

Åsikten om SverigeDemokraterna delar jag till fullo men jag undrar vad de skulle tycka om att bli kallade apor? det är väl deras eget uttryck för...

 


Men jag fattar inte vad som menas med detta. Än så länge kan man inte bli återställd från en medfödd skada av det här slaget vad jag vet. Vissa kanske kan träna upp färdigheter och andra har bara  mindre besvär. Men före detta?

 

Om mig


Ståuppkomiker med vriden självdestruktiv humor.

Videoklipp med Kim

Slumpscenario

Scenario att spela:

Fråga mig

26 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27 28
29 30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards