kadavro

Alla inlägg under januari 2011

Av Kim Österberg - 31 januari 2011 21:19

Den är stenhård. Det kommer nya rookies varje dag och scenerna blir inte fler i samma takt. Hur skulle de kunna det? Det måste ju finnas publik också. Därför kan det vara svårt att få scentid så att du själv blir bättre och kan konkurera. Det brukar mest innebära att det är svårt att få 10-15 minuter åt gången på scen  snarare än att du inte får komma upp på scen överhuvudtaget.


Om du nu inte bor i Stockholm eller Malmö så är det därifrån du kan vänta dig mest konkurens ifrån. Och ja, där får du nog kämpa mest om scentiderna. Det finns en del scener i Göteborg men det verkar som att det är glest just nu. Jag hör inte så ofta nya namn i från Göteborg men det kan vara mitt eget fel.  


Medan Stockholm är nästan överetablerat både när det gäller klubbar och komiker så verkar det finnas utrymme i Göteborg. Men mest utrymme finns det om du bor i en småstad. Starta din egna scen och låt komikerkolegorna besöka dig istället för tvärtom.   

Av Kim Österberg - 31 januari 2011 19:42

Den här frågan brukar många nybörjare ställa. Paradoxen är att du måste uppträda för att få scentid. Hur ska jag förklara det? Jo, du bör se till att få in foten på en klubb. Men det är inte så knepigt som det låter. Ta t ex en rookieklubb. Besök den och häng med de som uppträder. Prata lite med folk och se till att få ett ord med den som driver klubben. 


Hur menar jag med att man måste uppträda för att få scentid? Jo, det blir lättare för de som driver klubbar att relatera till vem du är om de har sett dig på en annan klubb först. För att ytterligare öka på den effekten så ska du se till att alltid ha ett aktuellt videoklipp som du kan skicka till klubben du vill uppträda på. Jag har också sett att många skickar med mer erfarna komiker som referenser när de mailar en klubb. 


Kom föresten ihåg att när du  väl får scentid så håll dig till den tid du får. Ingen vill ge en komiker 5 minuter på scen om det sedan flyter ut till 15 minuter. 


Eftersom scentid är det du behöver för att bli en bra komiker så kan följande vara bra att tänka på. Det behöver inte vara just en ståuppklubb du uppträder på och det finns inget som säger att den scen du uppträder på måste vara organiserad av någon annan än dig. 


Exempel ur min egen verklighet är att jag har uppträtt på kommunens öppna scen, på öppen scen i en rockklubb, på marknad, på en nästan tom uteservering och på ståuppklubbar jag driver själv. Det kräver mod och du kommer få ett dåligt utgångsläge i nästan samtliga fall men det härdar dig. 

Av Kim Österberg - 31 januari 2011 19:24

OH, den här kan vara omständig att svara på, men jag kan på rak arm säga att jag gärna vill uppträda på Norra brunn. 


En annan sak man kan nämna här är att jag har någon vision om att köra en turné runt på små orter under vad många skulle kalla lågsäsong och sedan kanske tar en turné på sommaren  på campingplatser... Riktigt litet och sunkit ska det vara.  


Jag längtar också till möjligheten att köra på Big Ben igen. Har ju inte haft råd eller kunnat åka på ett tag. I April är det två år sedan jag sist var på Big Bens scen.


Naturligtvis vill jag kunna uppträda mer på ståuppklubbar runtom i landet, det säger ju sig självt. Just nu känns det som att jag på många sätt måste bygga upp kontaktnätet och mitt rykte igen efter att ha varit borta från Stockholmscenen och Malmöscenen och Göteborgsscenen.... Nu ska det långsamt men säkert  bli ändring på det.  


Av Kim Österberg - 30 januari 2011 21:51

Svaret på den här frågan är jag inte säker på. Det verkar som att det är manliga befolkningen från 15 till 40 och den kvinnliga befolkningen från 20 till 60.  


Men det är bara generaliseringar från vad jag sett, men riktigt säker på den här frågan blir jag nog inte förrän jag börjat med någon egen show och ser vilken publik som kommer då. Så det dröjer nog några år innan jag vet. 


Vad tror ni min publik är? Charlotte eller Bert? 

Av Kim Österberg - 30 januari 2011 20:54

Varför försöker jag kämpa mig fram som ståuppkomiker? För att skrattet helar. När ens egna skratt kanske inte räcker till så lyfts man vidare av andras skratt. För  att man kan bearbeta väldigt mycket med humor. 


Man vill också gärna lyfta andra så som man själv blivit lyft av skrattet. Men det finns nånting mer. Det är en speciell stämning på ståuppklubbar. Man träffar likasinnade och får njuta av humor både som konsument och producent. Det är då backstage men hela kvällen är en underbar konstig upplevelse. Från ren förväntan om glädje till att den med rätt manövrer infrias. 


Men som sagt. Ståupp för att jag vill höra publikens skratt, men inte till vilket pris som helst. Målet är att ta in publiken i min världsbild och få dem att se det som jag ser...


Ah, nog med skitsnack, jag sysslar med ståuppkomik för att det är kul.

Av Kim Österberg - 30 januari 2011 14:39

Du kan börja med hjälp av tipsen i den här texten på Standupsverige.se men jag började genom att googla fram bra tips på nätet och köpte boken "Stand up the book" författad av Judy Carter som också skrivit "The Stand up Bible" som många rekomenderar. 


För min del tog det ett tag innan jag kom upp på en scen men när jag väl gjorde det så insåg jag att mycket av det jag tänkt på innan inte funkar direkt som tänkt utan man måste bearbeta och testa sig fram. Sedan fick jag se till att komma upp på alla scener jag hittade inklusive öppen scentid mellan en ukuleleorkester och en poet.


Skriv ihop din intro-rutin, din avslutningsrutin och något däremellan så fort du kan och ge dig upp på en scen och testa. Så kan du växelverka mellan teori och praktik. 


Ett säkert kort annars är att du ser till att bo i Stockholm, Göteborg eller Malmö. Gå en kurs och framträd så ofta du kan på de rookiescener som erbjuds där. Det är tuff konkurens men det lönar sig.


Ni som bor lite avsides får se senare inlägg om hur man fixar mer scentid. 


Det här blev väldigt utslätat och utan djupdykningar men undrar ni något så är det bara att fråga.

Av Kim Österberg - 30 januari 2011 11:00

Här är listan med saker jag ska blogga om i varsit inlägg framöver:

  1. Hur börjar man med ståupp?/Hur började du?
  2. Varför ståuppar du?
  3. Vilken är din publik?
  4. Vilka scener vill du uppträda på?
  5. Hur får man scentid?
  6. Hur ser konkurensen ut?
  7. Komiker som du vill uppträda med?
  8. Vilka förebilder har du?
  9. Vilket är det värsta giget du gjort?
  10. Vilket är det bästa giget du gjort?

Så där, det räcker väll ett tag va?

Om mig


Ståuppkomiker med vriden självdestruktiv humor.

Videoklipp med Kim

Slumpscenario

Scenario att spela:

Fråga mig

26 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards