kadavro

Alla inlägg under november 2013

Av Kim Österberg - 28 november 2013 21:09

Ni kan hitta mer info på kulturskratts hemsida: http://www.kulturskratt.se/ta-mig-till-er-ledare/


 

Den 30 november har enmansföreställningen “Ta mig till er ledare” premiär på kulturhuset Falken i Göteborg. Det är ståuppkomikern Kim Johansson, boende i Värnamo, som berättar om hur det är att leva med Aspergers syndrom och vilka tankar man kan ha inför en neuropsykiatrisk utredning.

Kim fick sin Asperger konstaterad i September 2012 då han var 33 år gammal. Humor har han ägnat sig åt länge och i februari 2009 började han med ståuppkomik också. Ta mig till er ledare är en humoristisk betraktelse med inslag från Kims ståupp som egentligen alltid handlat om hans svårigheter att kommunicera med omvärlden.

Kim har hela livet haft känslan av att vara lite som en utomjording vilket ger föreställningen dess titel, den klassiska rymdvarelse-frasen; “Ta mig till er ledare”. Inte för att Kim är representant för alla utomjordingar utan för att det finns ett budskap som måste fram. Med “Ta mig till er ledare” vill han roa publiken samtidigt som han belyser hur bilden av Aspergers syndrom ute i samhället skapar problem både för människor med diagnosen och de som står inför en neuropsykiatrisk utredning.

30/11 19:00 Falkgatan 7 Göteborg1/12   16:00 Falkgatan 7 Göteborg

Inträde: 80 kr



  



Av Kim Österberg - 23 november 2013 16:31

En melodi som varit som ett helande mantra.

Av Kim Österberg - 19 november 2013 14:34

Jag har fått fundera på den frågan ett par gånger. Vad förändrades egentligen iom att jag fick diagnosen på papper?


För min egen del ökade min självkänsla då jag inte längre "bara var konstig"  utan kan sätta mer konkreta beskrivningar på vad jag har problem med och att jag inte är ensam. För mig kom aldrig aspergerdiagnosen som en överraskning utan den var rätt väntad. Jag hade undersökt många alternativ innan och var rätt säker på att jag är Aspie. Vad som behövdes var bara den lilla formaliteten att kunna säga det. Så är det inte för alla.


Men vad har förändrats? En sak har förändrats till det sämre. Nu omfattas jag av alla fördommar och den snedvridna bilden som finns utav AS. Men det är just det som var en bra sak också. Nu kan jag med självförtroende och den insattes rätt hjälpa till att förbättra de här sakerna. Varför gör jag detta?


Därför att det finns en yngre generation i min närhet som allt tydligare har svårt att få rätt hjälp. Hur jag klarade mig så här länge kan man undra, jag har en aning men inget jag utvecklar just nu. Poängen är att jag vet om barn som fått diagnosen och nästan stämplats som misslyckanden enbart på grund av detta. Det finns barn som tydligt är autistiska men som inte får rätt hjälp. Till viss del för att "ingen annan i familjen har ju det" och ja, en del okunskap.  Fördomar om diagnosen gör att den räknas bort utan vidare pga dessa fördomar.  Under tiden kan ett barn bli väldigt skadat för att vissa personer säger till det att det är fel på det och i vissa fall är det en kommun som säger det genom att utan vidare undersökning placera barnet i särskola.


Problemet är inte särskolan i sig. Alla barn borde gå i särskola lite då och då. Om inget annat så för att få se andra människor för vad de är, människor och inte möbler.  Problemet är att särskolan kanske inte fungerar väl för barn som egentligen klarar "normal" skolgång men bara blir skyfflad till särskolan med hänvisning till "det är något fel på dig, men vi tänker inte ta reda på vad!".  Särskilt om det påverkar deras möjligheter till vidare studier.


Så jag visste att jag endera dagen kanske skulle hamna i en utredningssituation om jag går in i väggen då jag kände hur jag fungerade men valde att förekomma för att 1) Kunna undvika den krisen 2) vara ett exempel åt mina släktingar så att det blir lättare att söka bakgrunder och förklaringar till "problem" snarare än att skambelägga.


Av Kim Österberg - 18 november 2013 19:45

Här ser hittar ni FB-eventet för premiären av min enmansföreställning om aspergers syndrom:

https://www.facebook.com/events/474511779332500/


Lyssnade just till en tjej som vloggat om sin AS och hur FK vill att hon ska skyfflas in på Samhall. Det här är inget As-specifikt problem. Alla som har någon form av funktionshinder hamnar i en rävsax mellan Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och en arbetsmarknad som bara ser funktionshindret. Tidigare tyckte alla att Samhall var en bra lösning men de senaste åren har man kunnat se att SH mer fungerat som en riktigt dålig slavdrivande personaluthyrare som kanske inte tar tillvara på kompetens särskilt bra...

Av Kim Österberg - 10 november 2013 11:18

Veckan innan hade jag diskuterat med P3nyheter på Twitter om hur man rapporterar och sprider en viss bild av diagnoser som har väldigt allvarliga konsekvenser för människor med diagnoserna, så i måndags blev jag uppringd och de ville att jag skulle vara med i sändning och berätta om problemet. Jag kände mig inte särskilt förberedd men gjorde det bästa av situationen. Inte det lättaste över telefon där jag inte ser den jag pratar med osv. Jag har skitsvårt för att prata i telefon.


http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5694059



Om mig


Ståuppkomiker med vriden självdestruktiv humor.

Videoklipp med Kim

Slumpscenario

Scenario att spela:

Fråga mig

26 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards