kadavro

Direktlänk till inlägg 1 december 2021

Tankar på morgonen

Av Kim Österberg - 1 december 2021 07:03

Just nu väntar jag på att se om jag blir avstängd från facebook. Mitt konto är varnat efter att jag delat bilder av katolska präster med antydningar om pedofili. Tydligen var det hets mot folkgrupp och inte kritik av ett mentalt stört system som systematiskt skyddar sexförbrytare.


Nu på morgonen hoppade jag in i en kommentarstråd om vaccinering. En kille skrev något som kan tolkas som att det var synd om vaccinmotståndarna och hävdade sedan att det inte var det han skrev. Så jag påpekade att det var det han skrivit. Hans omedelbara reaktion var att kalla mig analfabet, så, tja, jag gav igen genom att jämföra honom med landet Elbonien i Dilbert som myntade begreppet "skriva är lätt, någon dag hoppas vi kunna läsa".


Han svarade att han tröttnat på mig och att jag borde skaffa vänner. Min invändning på detta var att han kanske inte borde kalla personer för analfabeter och frågade om det blev för hög nivå för honom när jag citerade Dilbert.


Inlägget ligger i en grupp för personer med Aspegers Syndrom... Som han stavar asbergers.  Som ni säkert förstår är det svårt med humor i den gruppen och tråden var i övrigt infekterad så anmälningar av kommentarer är att vänta.


Det är här "Facebook Jail" kommer in. De släpper igenom en hel del uppenbar rasism men klämmer åt slumpmässigt där man minst anar det. När man väl blivit anmäld är det väldigt svårt att försvara sig. Jag har invänt mot flera sådana anmälningar där kontexten gått förlorad och ett tvetydigt inlägg tolkas ensidigt som det värsta. Det går bara överklaga en eller två gånger och sedan är det stopp. Det kan vara ett blogginlägg i sig. De misstolkade inläggen som anmälts och bestraffats.


För 10 år sedan blev jag avstängd i 36 timmar. Då lärde jag mig inget av vad jag gjort förutom att man inte bör ha viktiga diskussioner enbart i Messenger utan backup-lösning. För ett något för grovt skämt missade jag en bokning. Så det är läxan.


Ha backup-lösning för kommunikation om du är väldigt aktiv på facebook för facebook har inga skyldigheter mot dig. De har bara skyldigheter gentemot sina annonsörer och gapiga grupperingar.


Annonser är en intressant sak. Postade länk till en hemsida jag drev. När jag testade länken såg jag att Facebook-appen öppnade i egen webbläsare och ersatte annonserna med sina egna. DVS Det som skulle kunnat ge mig ett par ören kapades och annonsintäckterna gick till facebook. Undrar om de fortfarande gör det eller om de fick på pälsen?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim Österberg - 16 augusti 2023 18:20

Jag ska upp på en ståuppscen igen 3/10. Det känns som det kommer vara ett uppträdande för att känna efter om jag är redo att börja igen. Just nu funderar jag på hur mycket av mitt material från före utbrändheten jag kan fortsätta med. Nu är det bara ...

Av Kim Österberg - 22 maj 2023 21:58

Jag känner att jag börjar närma mig något. Mig själv. Efter många turer i mitt liv har jag tappat en del av mig själv. Den kreativa sidan. De senaste åren har jag hållit igång den på sparlåga i form av olika pyssel med mera. Hobbies kan vi säga. Inna...

Av Kim Österberg - 9 december 2022 20:43

Poetry slam kan vara något för mig. Eller, jag vet inte. Det är i alla fall ett utlopp för min kreativitet. Det är inte särskilt troligt att jag vinner en deltävling ens i SM men jag får iaf stå på en scen och framföra något. Den här, öhm, dikten har...

Av Kim Österberg - 9 december 2022 20:07

Funderar på en del saker. Hm. En hel del ändå. Måste sålla. SÅ. Det jag funderar på just nu är den där lilla detaljen med att jag vill börja skriva något.... Skönliterärt typ. Att sätta igång att blogga är en övning i skrivande.   Jag skriver myc...

Av Kim Österberg - 1 december 2022 18:19

När jag var runt trettio så funderade jag ibland på om jag skulle kunna jobba på t ex försäkringskassan eller arbetsförmedlingen. Jag kände då att jag troligen inte skulle klara det för jag är en yvig person. Visst trivs jag med givna regler att jobb...

Om mig


Ståuppkomiker med vriden självdestruktiv humor.

Videoklipp med Kim

Slumpscenario

Scenario att spela:

Fråga mig

26 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards