kadavro

Alla inlägg under oktober 2011

Av Kim Österberg - 27 oktober 2011 19:00

Vi hade en underbar kväll på Garva i tisdags. Tito och Sussie fick igång det väldigt bra under sina framträdanden. Vi utvecklas allihop. Efter att ha sett Sussies material ett antal gånger så tror jag nu att hon kommer bryta sig ur knoppen och blomma snart. Hon blir självsäkrare. Tito har redan en hel del av den varan. En liten strykning i Sussies Material och en liiten liknelse skulle kunna lyfta henne över till nästa nivå. Tito hade gjort en drastisk ändring i sitt material och den slog ner som en underbar liten kokainbomb.


Mitt egna material då? Jag har testat att möblera om i det för att nå rätt effekt. En jätterolig rutin som jag förra gången testade i slutet av setet flyttade jag tillbaka och lade den rutin som jag ser som min mest magstarka sist. Min teori om att den magstarka rutinen gör det svårt för nästföljande rutiner att nå fram kan sägas vara bekräftad.

Man planerar ju sin setlista efter en ökande intimitet och hmm, kryddning... OCH så ska man ha det roligaste sist så att man lämnar publiken med ett skratt.  Så vad av detta är viktigast? Efter mina snart tre år och 60+ framträdanden har jag då fått att det första är viktigare. Har du bränt publiken med ditt starka material precis innan så spelar det kanske ingen roll hur rolig du är senare. Nu körde jag en slags  ökande galenskap och ångest och sedan i slutet efter allt detta avslutade jag med min enkla catchphrase. "Jag är som IKEA, skruven är inte lös, den fattas!" Ljudupptagningen på min telefon avslöjar att det fungerade väl.


Tito föreslog på vägen hem att jag skulle stryka ett par onödiga rader i min korsfästa-barn-rutin. Han sa inte vilka men jag vet att jag måste jobba mer med den. Och när jag lyssnar på upptagningen så bekräftas det som jag misstänker att han menar. Kors i barnstorlek pga av estettik går inte hela vägen fram. Annars bygger den rutinen mest på en hysterisk leverans som småbarnsföräldrar skrattar igenkännande åt. Fattar inte varför själv. Men barn är rätt jobbiga tydligen.


Min nya scenperson, min stil, börjar nu komma fram allt mer, jag måste öva mer på att kicka igång den innan scenen dör. Jag vill likna stilen med "En bruten mans bekännelser". Jag funderar på att döpa den delen av mig till något... Fucked-up-Kim. Eller Fucked-Up-Kid.


När jag klev av scenen i tisdags var jag rätt svettig. Det var ett energiutbrott.

Av Kim Österberg - 22 oktober 2011 12:56

Jag har nu fått  hem och börjat plöja mina böcker. 100 sidor in i Mock stars så kan jag bara säga att jag inte är besviken. Den ger en del inspiration för svenska ståuppkomiker. Inspiration till idéer som kan skapa mer scentid och utveckla komiker som avviker lite mer från den stora huvudfåran av ståupp i sverige.

 

Av Kim Österberg - 18 oktober 2011 19:32

 

Tänka sig att Mikael Persbrant skulle kunna spela WF!


 

Jag försökte lägga det där ljudet man gör i Norrland när man säger Ja.


 

Har ni tänkt på att man inspirerar varandra till ord att lägga? En gång lade jag NOLLA, då svarade killen jag spelade mot med KLANT.


Av Kim Österberg - 15 oktober 2011 23:25

Jag vet inte vet inte vad som hänt men jag kollade loggarna för min blogg nyligen och fann  att några hittat hit pga att de sökte på "vad händer med linuxportalen" och liknande. Så jag tänkte att det var ett par veckor sedan jag kollade av läget där själv och skrev in adressen i webbläsaren. Ingen sida dök upp. 


Jag skulle tro att det bara är temporärt men vet inget. Så jag gör det jag kan göra. Försäkra mig om att jag har en komplett säkerhetskopia av veckans kadavro ifall någon skulle vilja läsa dem även om LP skullle försvinna.


Det finns naturliga skäl ifall den ligger nere temporärt just nu så jag tror den snart kan vara tilllbaka.

Av Kim Österberg - 14 oktober 2011 20:31

Med katapulter slungade vi två personer mot varandra. Den ena höll i bibeln, den andre höll i koranen. Inga spår av gud syntes i smällen men två människor skadades svårt. 


Mitt sökande efter Gud fortsätter.

Av Kim Österberg - 14 oktober 2011 20:21

Vad vill de säga med detta? Att de senaste tio åren har de levererat mobiltelefoni till påtända fjortisar?

 

Av Kim Österberg - 12 oktober 2011 21:24

Det kommer bli roligt och spännande. För första gången på ett tag så ska jag köra ett lite längre set. Inkludera både gammalt och nytt men det är inte det riktigt som är det speciella. Det speciella är att jag ska ta fram ukulelen och presentera en låt under kvällen och så ska vi testa att köra någon gren av teatersport.


Bosebo kult Café kallas arrangemanget.

Av Kim Österberg - 12 oktober 2011 19:29

Ligger på och letar efter turnésammarbete. Hoppas det ger något. Jag är optimistisk på den fronten. Några kontakter  till så kan en konkret plan börja utformas.


4 November ska Tito, Sussie och jag framträda på ett lokalt arrangemang. Jag berättar mer senare. Det ska bli kul hur som helst.

Om mig


Ståuppkomiker med vriden självdestruktiv humor.

Videoklipp med Kim

Slumpscenario

Scenario att spela:

Fråga mig

26 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards