kadavro

Alla inlägg den 18 januari 2011

Av Kim Österberg - 18 januari 2011 22:40

Den här bilden  ritade jag i samband med valet. Inspirationen kom ifrån att det vanligaste svaret på allt ifrågasättande av Mona Sahlin.. Det blev parodiskt. Özz Nujen skrev det t o m med i sitt twitter. Ja, att all kritik mot MS beror helt och hållet på att hon är kvinna. Han har humor. :)

  

För just det försvaret gav ju inte Mona ett bättre ansende. 

Av Kim Österberg - 18 januari 2011 21:44

Ibland vinklar man det som att lokaltidningar skriver om allt de kan hitta lokalt bara för att för att fylla sidorna. Det här gäller dock inte så mycket lokalutbudet av kultur. Inte i den utsträckning det skulle gå. När jag kollade senaste numret av en lokaltidning jag inte namnger så var det bara artiklar från stockholm. Egentligen rena kopior av pressreleaser antar jag.  Förr trodde jag att det kanske berodde på att folk var dåliga på att berätta att något är på G, men numera undrar jag det. 


När jag hade premiär för klubben Gerilla Comedy så skickade jag ut en pressrelease till lokaltidningarna. Resultatet blev... ...ingen alls. Jo, en tidning klippte in hela pressreleasen som turligt nog var rätt välskriven, men den största lokaltidningen hördes inte mycket ifrån. Faktum är att jag missade det de skrev, för de skrev en fyra rader lång notis gömd i ett hörn medan de fyllde en halv sida med att Patrik Sjöberg skulle vara "gäst-dj" på Gisleparken.


  

Men det det här "kolla vilken KÄNDIS som FRÄLSAR oss med sin närvaro"-vurmen är inte helt och hållet tidningarnas fel. Folk vägrar nästan gå ut om det inte är ett känt namn på affischerna. Så ordnar man något mer annorlunda så skulle det vara fint om lokaltidningarna var med lite i att berätta om det som blir en rolig kväll där du dessutom får umgås med andra trevliga roliga människor.


Gången efter premiären så skickade jag en speciell release till den större lokaltidningen som svarade med att inte höra av sig till någon av de inblandade på en vecka så jag skickade följande mail till reportern OCH redaktören:


Skickade lite information om GC  förra veckan och en intressant vinkel på den med den nyligen kläckta komikern som ska vara konferencier osv. Har inte hört om ni tänker skriva något om det. Varför är då GC egentligen så intressant?

Jo, detta är inget som Higgins driver annat än att vi kommer till deras scen. Detta är resultatet av en strävan att få fler roliga komiker som _inte_  är från storstadsregionerna. Jag driver själva klubben rent juridiskt men har ett gäng med roliga personer som hjälper till att vara roliga som ingår  i nätverket FINK. Visserligen kommer det nu många komiker från redan etablerade områden som 08 och nordvästra Skåne men det är hårt arbetande rookies som kommer för att framträda och få erfarenhet och inspirera lokala förmågor. De gör det gratis.

Jag bara tänkte att vi kanske här har något intressantare ur lokal synvinkel än att någon idrottsföredetting från stockholm kommer till Gisleparken för att välja låtar som spelas och tjäna extra fickpengar ur Gislaveds komunala budget. :)


Jag tror att ett problem är att lokaltidningar ser lokala arrangemang som potentiella annonsintäkter. I synnerhet om de tror att det finns ekonomi i arrangemanget. Till saken hör att jag annonserade för en betalklubb i lokaltidningarna och då var det rätt lätt att få stor publicitet för arrangemangen. Men apropos annonser, de är verkligen inte prisvärda per automatik. Jag ska skriva mer om det någon gång, nu är det dags att krama flickvännen.


Av Kim Österberg - 18 januari 2011 21:22

När jag först såg rubriken "Svenska jägare misshandlade i Tunisien" tänkte jag inte på jägare utan på jägare så jag tänkte att jag inte ens visste att vi skickat trupper dit. När jag läste nyheten insåg jag att det handlade om jägare och började tänka att det var ett olyckligt tillfälle för just nu står inte jägare högt i kurs.

  

Av Kim Österberg - 18 januari 2011 00:00



Hm, ibland tänker jag mig inte för och det får jag stå för. Men jag undrar om en sida som bjuder på en nyhet som denna har alla Finkar i holken när man inte får skämta om nyheten i kommentarsfältet med motiveringen:


5) Peka inte ut någon person/företag/förening eller annan för något.


Nyheten inleddes såhär:

"Transhouse(namn ändrat av kim för att skydda den butik det gäller från dålig publicitet) i Värnamo hade i torsdags besök av två kvinnor som är misstänkta för att ha stulit kläder för nästan 2.000 kronor..."


Hur hade jag då skämtat olämpligt i den kommentar jag skrev, vad tyckte jag var roligt med nyheten? Jo, formuleringen "För nästan 2000kr". Vad kan det vara, tre-fyra plagg?


Så i objektivitetens namn så målade jag upp två scenarior där det ena utgår från att butiken är lågprisinriktad och då är det ju ett under att de lyckats bära med sig så mycket och det andra alternativet var att ifall butiken var märkeskåthetsinriktad så kunde kvinnorna ifråga skylla på att de inte har en aning hur den näsduken hamnat i deras väska.


Vadå peka ut? Jag minns inlägget som något ballanserat och i formuleringen tydlig med att inga av fallen egentligen gällde utan att de var hypotetiska. Men nu har jag ju inte kvar det så jag får försöka beskriva det i efterhand.


Troligen har redaktören på den nyhetssidan ett olämpligt intimt förhållande med någon som har intressen i den butiken eftersom det blev känsligt. Ja, jag är ett scoop på gång.


Som extra grädde på messmöret så får jag bara meddelandet om den där regeln och inte själva kommentaren bifogad i sammanhanget så jag hade ingen aning om vad jag gjort förrän jag kom hem och till slut lyckades se vilken av alla kommentarer jag gjorde igår som inte godkänts.


Mitt vanliga självdistansierade och ballanserade jag. Hoppas det framgår att jag egentligen hänger ut min dåliga vana att skriva tveksamma kommentarer om nyheter.

Om mig


Ståuppkomiker med vriden självdestruktiv humor.

Videoklipp med Kim

Slumpscenario

Scenario att spela:

Fråga mig

26 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards