kadavro

Direktlänk till inlägg 18 januari 2011

Näthat? Nä jag syslar med näthatt. Sitter med hatt på huvudet och kommenterar

Av Kim Österberg - 18 januari 2011 00:00



Hm, ibland tänker jag mig inte för och det får jag stå för. Men jag undrar om en sida som bjuder på en nyhet som denna har alla Finkar i holken när man inte får skämta om nyheten i kommentarsfältet med motiveringen:


5) Peka inte ut någon person/företag/förening eller annan för något.


Nyheten inleddes såhär:

"Transhouse(namn ändrat av kim för att skydda den butik det gäller från dålig publicitet) i Värnamo hade i torsdags besök av två kvinnor som är misstänkta för att ha stulit kläder för nästan 2.000 kronor..."


Hur hade jag då skämtat olämpligt i den kommentar jag skrev, vad tyckte jag var roligt med nyheten? Jo, formuleringen "För nästan 2000kr". Vad kan det vara, tre-fyra plagg?


Så i objektivitetens namn så målade jag upp två scenarior där det ena utgår från att butiken är lågprisinriktad och då är det ju ett under att de lyckats bära med sig så mycket och det andra alternativet var att ifall butiken var märkeskåthetsinriktad så kunde kvinnorna ifråga skylla på att de inte har en aning hur den näsduken hamnat i deras väska.


Vadå peka ut? Jag minns inlägget som något ballanserat och i formuleringen tydlig med att inga av fallen egentligen gällde utan att de var hypotetiska. Men nu har jag ju inte kvar det så jag får försöka beskriva det i efterhand.


Troligen har redaktören på den nyhetssidan ett olämpligt intimt förhållande med någon som har intressen i den butiken eftersom det blev känsligt. Ja, jag är ett scoop på gång.


Som extra grädde på messmöret så får jag bara meddelandet om den där regeln och inte själva kommentaren bifogad i sammanhanget så jag hade ingen aning om vad jag gjort förrän jag kom hem och till slut lyckades se vilken av alla kommentarer jag gjorde igår som inte godkänts.


Mitt vanliga självdistansierade och ballanserade jag. Hoppas det framgår att jag egentligen hänger ut min dåliga vana att skriva tveksamma kommentarer om nyheter.

 
 
kadavro

kadavro

18 januari 2011 06:14

Hm, jag hade nog fler punkter som jag bröt mot. Kåthet är väl ett obscent ord?
• Svordomar – inte heller antydning av sådana – eller obscena ord.
Ja, jag tangerade väll detta med?
• Obegripligheter, trams och nonseninlägg.

Och efter det här blogginlägget är jag nog inte välkommen tillbaka...

• Personer som motverkar vår gästbok på andra sidor är inte välkomna att medverka på våra webbsidor

http://kadavro.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim Österberg - 16 augusti 2023 18:20

Jag ska upp på en ståuppscen igen 3/10. Det känns som det kommer vara ett uppträdande för att känna efter om jag är redo att börja igen. Just nu funderar jag på hur mycket av mitt material från före utbrändheten jag kan fortsätta med. Nu är det bara ...

Av Kim Österberg - 22 maj 2023 21:58

Jag känner att jag börjar närma mig något. Mig själv. Efter många turer i mitt liv har jag tappat en del av mig själv. Den kreativa sidan. De senaste åren har jag hållit igång den på sparlåga i form av olika pyssel med mera. Hobbies kan vi säga. Inna...

Av Kim Österberg - 9 december 2022 20:43

Poetry slam kan vara något för mig. Eller, jag vet inte. Det är i alla fall ett utlopp för min kreativitet. Det är inte särskilt troligt att jag vinner en deltävling ens i SM men jag får iaf stå på en scen och framföra något. Den här, öhm, dikten har...

Av Kim Österberg - 9 december 2022 20:07

Funderar på en del saker. Hm. En hel del ändå. Måste sålla. SÅ. Det jag funderar på just nu är den där lilla detaljen med att jag vill börja skriva något.... Skönliterärt typ. Att sätta igång att blogga är en övning i skrivande.   Jag skriver myc...

Av Kim Österberg - 1 december 2022 18:19

När jag var runt trettio så funderade jag ibland på om jag skulle kunna jobba på t ex försäkringskassan eller arbetsförmedlingen. Jag kände då att jag troligen inte skulle klara det för jag är en yvig person. Visst trivs jag med givna regler att jobb...

Om mig


Ståuppkomiker med vriden självdestruktiv humor.

Videoklipp med Kim

Slumpscenario

Scenario att spela:

Fråga mig

26 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards