kadavro

Alla inlägg under januari 2012

Av Kim Österberg - 6 januari 2012 15:00

Oj, vad bilder jag tagit den sista tiden. Fyller upp hårdisken med bilder just nu. Har sparat rätt mycket för att studera vad mina olika val gör med resultatet.

   

Av Kim Österberg - 5 januari 2012 23:43

Jag kommer inte riktigt på hur jag ska inleda detta inlägg. Men det handlar om en grupp med komiker som ger uttryck för att "Den komikern har inga skämt" om andra komiker och det är inget konstaterande utan mer som en nedlåtande kommentar. Problemet är att vissa av komikerna som omtalats har jag hört och sett så jag vet att de är bra. Då handlar det om komiker som levererar punchline i form av stark attityd och utagerade liknelser osv...


De komiker som jag stött på som sagt detta om "Har inga skämt" kommer samtliga från Stockholm. Jag har ett par teorier om varför det är så men jag funderar på om jag ska intervjua någon om detta först.


Det kan vara en motreaktion mot gubbkomikerna som ofta tjatar om "historieberättande" och Stockholm har ju ett överflöd av dessa som kom i början av 90-talet. Man kan höra gubbkomiker så som Babben klaga på att den yngre generationen består av skämtmaskiner. 


När jag drev "Glatt Humör" senast så var det en komiker som inte ville uppträda samma kväll som en annan med motiveringen att "NN har inga skämt!". Seriöst. Ingen värdering kring om publiken gillar NN eller så utan bara fokus på om NN har skämt som man känner igen så som skämt.


Jag har ju skrivit om sådana här olika grupperingar innan och jag ska ta och kavla upp ärmarna och kolla vad det här handlar om. Ska bli intressant att se om någon känner igen observationen.


Min inställning är ju att det känns lite korkat att bara förstå ståuppkomik om det levereras som uttalade skämt. Då skulle dessa komiker älska att se någon läsa innantill ifrån en bellman-bok.


Min teori är just nu dock att de helt enkelt uttrycker sig klumpigt och egentligen menar att de inte anser att komikerna har några tydliga punchlines... Stackars er som läser detta...

Av Kim Österberg - 4 januari 2012 20:48

Har en sektion i bokhyllan som relaterar till ståupp på ett eller annat sätt.

 

Av Kim Österberg - 4 januari 2012 06:14

Det är en sådan morgon igen... 

 
Av Kim Österberg - 3 januari 2012 21:42

Tito skickade ett skönt meddelande till mig på nyårsafton och jag svarade ärligt. Det var så nice att jag bara måste dela med mig av den sms-växlingen.


Naturligtvis så bad jag om tillåtelse att  göra detta innan jag skrev inlägget. Det här var likaledes det så nice att jag bara måste dela med mig av det.


 

Av Kim Österberg - 2 januari 2012 22:53

Idag har jag skickat in intresseanmälan till en teaterkurs för vuxna som arrangeras av Kulturskolan i Värnamo. Både jag och min flickvän vill gärna gå den. Vi får organisera det lite de dagar det handlar om så att det hinns med helt enkelt. Jag får t ex se till att komma med  tidigare buss från jobbet så att jag är i Värnamo i tid.


Rökning brukar många lova att sluta med vid den här tiden. Det tänker inte jag. Så som jag kämpat för att komma igång med det skulle det vara fånigt. Det finns ett mått av självreglering i rökandet då jag tappar lusten att röka när det inte är gott. För att känna smaken ordentligt och njuta av min stund med pipan så är det bästa om man bara röker ett till tre stop per dygn. Men, ja, oftast räcker det med ett.


På nyårsafton fick jag ett sms som verkligen värmde. Jag ska se med vederbörande om jag får lägga ut en skärmdump av det.

Av Kim Österberg - 1 januari 2012 17:05

Inga specifika planer gjorda just nu men 2012 ska bli ett roligt år då jag satsar mer på  att underhållla på scen och via nätet. Den här bloggen är inte en sådan  kanal enligt mig, men en del roligt hittar nog in här iaf. Inspelningar och tecknande ska få ta en del resurser.


Lokalt ska jag fortsätta bygga och vårda mitt rykte som underhållare. Arrangera och uppträda. Kanske debattera. Som jag sagt innan så håller jag målmedvetet på med att förändra min närmiljö. Här finns knappt scener att uppträda på eller många komiker att göra det tillsammans med. Två komikerkollegor har stigit fram ur gömmorna i Finnveden och nu kan vi tillsammans arrangera scener och locka fram fler nyfikna. Finnveden kan bli den kittel som kokar fram egna tallanger och som själv säkrar återväxt och intresse.


Kanske kommer vi att göra detta som en satelit till Göteborg och med nära sammarbeten med Kalmar. Spänna en lina av humor över södra sverige. Vem vet.


2012, Nu kör vi!

Om mig


Ståuppkomiker med vriden självdestruktiv humor.

Videoklipp med Kim

Slumpscenario

Scenario att spela:

Fråga mig

26 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21 22
23
24
25 26
27
28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards