kadavro

Direktlänk till inlägg 11 juli 2011

Får man kalla sig ståuppkomiker hur som helst?

Av Kim Österberg - 11 juli 2011 21:07

Efter Wahlbecks traditionsenliga årliga diss av sveriges ståuppscen förra veckan och påföljande medhåll från flashbacktroll som aldrig ser live-ståupp utan tror att ståuppsverige består av manusläsarna ifrån Parlamentet, så halkade diskussionen på twitter in på vem som får kalla sig ståuppkomiker.


Vad jag lärt mig innan så bör man vänta till man börjar få betalt för att göra det. Innan dess är man nog bara komiker i vardande. Det är en rätt vanlig formulering att man ska fått betalt för att ståuppa för att få kalla sig ståuppkomiker.


En annan och kanske mer meningsfull formulering är att man ska ha tokbomba 40 gånger innan man får kalla sig ståuppkomiker. Varför tycker jag den formuleringen är mer meningsfull? Jo, om du fortfarande kämpar på efter alla dessa gånger så har du en obotlig drift att ställa dig inför folk och underhålla dessa. Dessutom så lär sig de flesta faktiskt något meningsfullt av att bomba.


En annan reflektion jag själv gjort är att det finns knappast någon riktigt hängiven ståuppkomiker som inte har framträtt under riktigt dåliga förhållanden. Alltså, man har inte undvikit en svår ståuppsituation därför att man tycker att erfarenheten är nyttigare än att bara framträda där det är lätt att få skratt.


Jag kallar mig ståuppkomiker. Har fått betalt och de gångerna fick publiken valuta för pengarna. Över femtio gånger har jag framträtt under alla möjliga förhållanden. Ett antal gånger har jag tokbombat.


Fast jag funderar på om jag inte ändå skulle våga mig på skrattgarantin som PW pratade om.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim Österberg - 16 augusti 2023 18:20

Jag ska upp på en ståuppscen igen 3/10. Det känns som det kommer vara ett uppträdande för att känna efter om jag är redo att börja igen. Just nu funderar jag på hur mycket av mitt material från före utbrändheten jag kan fortsätta med. Nu är det bara ...

Av Kim Österberg - 22 maj 2023 21:58

Jag känner att jag börjar närma mig något. Mig själv. Efter många turer i mitt liv har jag tappat en del av mig själv. Den kreativa sidan. De senaste åren har jag hållit igång den på sparlåga i form av olika pyssel med mera. Hobbies kan vi säga. Inna...

Av Kim Österberg - 9 december 2022 20:43

Poetry slam kan vara något för mig. Eller, jag vet inte. Det är i alla fall ett utlopp för min kreativitet. Det är inte särskilt troligt att jag vinner en deltävling ens i SM men jag får iaf stå på en scen och framföra något. Den här, öhm, dikten har...

Av Kim Österberg - 9 december 2022 20:07

Funderar på en del saker. Hm. En hel del ändå. Måste sålla. SÅ. Det jag funderar på just nu är den där lilla detaljen med att jag vill börja skriva något.... Skönliterärt typ. Att sätta igång att blogga är en övning i skrivande.   Jag skriver myc...

Av Kim Österberg - 1 december 2022 18:19

När jag var runt trettio så funderade jag ibland på om jag skulle kunna jobba på t ex försäkringskassan eller arbetsförmedlingen. Jag kände då att jag troligen inte skulle klara det för jag är en yvig person. Visst trivs jag med givna regler att jobb...

Om mig


Ståuppkomiker med vriden självdestruktiv humor.

Videoklipp med Kim

Slumpscenario

Scenario att spela:

Fråga mig

26 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11 12
13
14
15
16 17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards