kadavro

Alla inlägg den 28 mars 2012

Av Kim Österberg - 28 mars 2012 22:27

Lacken har krackelerat på gitarren osv men jag ämnar låta den vara som den är. Jag älskar sunburst-lackeringar. Att den är från 1950 är ett annat motiv för att inte göra så mycket. Annars var nog risken att jag skulle målat om den helt och hållet i någon knepig stil.

 


Här följer bilder på det jag ska laga. Som ni ser så är det ett komplicerat brott. Liksom min fotled var. Den går jag ju omkring på nu så det ska väll gå att få ihop gitarrens huvud och stränga den med stålsträngar igen.

   

Av Kim Österberg - 28 mars 2012 11:43

Influensan drabbade mig på kvällen när jag kom hem från Öland. Trodde först att det var reaktion på damm med råttinnnehåll som jag vet att jag inte tål men när jag på tisdagens morgon skulle cykla till bussen kände jag att det bara svängde till i huvudet och kroppen. Det var bara att återvända in och lägga sig igen. Har både frusit och svettats. Varit död och lite hyperaktiv. 


En aktiv stund satte jag mig ner med delarna till gitarren jag fick från Faster Elsies bohag och började spåna på hur jag ska laga den. Kollade på youtube om någon använde min metod och kan säga att det verkar som att min plan ska fungera. Fast jag kommer gå något steg längre än de  som jag sett. Förutom att limma med ett starkt lim så kommer jag borra och limma pluggar genom delarna efter att de limmats ihop. Eventuellt lägga någon stödjande skiva på fram eller baksida och limma Sedan stifta och limplugga fast den. Finns inte mycket marginal till detta men det ska jag nog kunna jobba mig runt. En del småbitar fattas så jag kommer få fylla och spackla innan jag slutligen målar om huvudet. Naturligtvis kollar jag om ställskruvar osv passar in igen som tänkt innan jag målar. 


Sedan gäller det att köpa nya strängar och stränga på för att sedan stämma.


Det ska bli spännande att se hur ljudet blir ur den gamla gitarren med sin krackelerade lack. Fundering finns på att försiktigt återfukta trät. Finns väll gitarrfuktare att köpa?

Om mig


Ståuppkomiker med vriden självdestruktiv humor.

Videoklipp med Kim

Slumpscenario

Scenario att spela:

Fråga mig

26 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards