kadavro

Alla inlägg den 20 mars 2012

Av Kim Österberg - 20 mars 2012 21:21

Visst känns det lite som att det varit en explosion med anknäbbsläppar. Ibland när frågan kommer upp så blir det lätt till en tävling i vem som bäst kan säga hur dumt det ser ut. Hur dåligt självförtroende tjejerna som skaffar dem måste ha osv. Jag sticker inte under stol med att jag tycker det ser konstigt ut. Men var passar dessa förstorade läppar in i vår världsbild egentligen? 


Självförtroende-argumentet är lite slitet. Det används ibland felaktigt för att förtrycka folk som avviker. Dessutom känns det som att man behöver ha rätt bra självförtroende för att visa sig ute i det här samhället om man har attribut som sticker ut.


Jag funderar lite i banorna om inte det är ett sätt att modifiera sitt utseende liksom man kan välja att pierca eller tatuera sig. För som jag skrev en gång, det är ju knappast en skönhetsoperation. Sprider sig ankläpparna inom grupper med tjejer där man visar en tillhörighet och status med läpparna? Vilka killar hänger dessa tjejer med och vad har de för attribut? Är det Guidos? Är ankläpparna en dyrare version av svanktatueringen?


Som ni ser är det lite av en antroprologisk fråga det här. Som tallrik i läppen på vissa män och halsringar på giraffkvinnor. En kulturell markör. De kommer inte försvinna men jag tror heller inte att de kommer sprida sig till kreti o pleti.


Det är så här att om vi vill ha ett samhälle där folk ska våga vara sig själva och vara stolta över sitt utseende så kan vi inte uppnå det genom att skuldbelägga ankläpparna. Vad vi gör då är att vi definitivt pekar på att man inte får se ut som man vill. Bättre är att var och en själv vågar vara sitt unika jag och står ut som exempel för den som behöver det.


Har ni förresten tänkt på att det kan vara lättare att vara sig själv som avvikande personlighet om man skalar bort något lager av normalitet på sitt yttre så att de som har svårt att acceptera avvikande människor undviker en och andra vet att de har något särskilt att vänta? Men innerst inne vill vi alla bli kramade. Utom Teodor, björnar gör inte sådant.




Om mig


Ståuppkomiker med vriden självdestruktiv humor.

Videoklipp med Kim

Slumpscenario

Scenario att spela:

Fråga mig

26 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards