kadavro

Alla inlägg den 18 maj 2011

Av Kim Österberg - 18 maj 2011 19:31

Visserligen är det mer att Vita Huset ska kunna skicka ut varningar och information till medborgarna. Men en trög eftermiddag, en uttråkad Obama och ett kärnvapenkrig på en gång?

 

Av Kim Österberg - 18 maj 2011 18:33

Så skulle jag blogga om liknelser då. Vi använder en hel del i vardagen så stora poänger brukar de inte vara. Ärligt talat så brukar nog den vanligaste liknelsen vara "som en galning" eller "som en idiot". Vi har ju annars "som katten kring het gröt"  och andra gamla klassiker. Min svåger använde uttrycket "köra som en gardist" och var ett uttryck för att någon kör illa och ansvarslöst. Likt en värnpliktig. 19 år och färskt körkort och hormoner till tusen. Ni anar hur illa man kör då.


Liknelser kryddar och illustrerar det vi vill ha sagt. Ludde Samuelsson har en kul liknesle för det sinnesslöa tillstånd em sjuttonårig grabb befinner sig i. "Brorsan går runt där hemma som en bakfull dammsugare". Men liknelser som komisk poäng kan också vara helt uppåt väggarna. Låt mig hitta på en...


Hm, hundvalpen här hemma är speedad och matglad som en liten Anna Book på uppåttjack. Nä, det där kändes inte bra. Jga minns en gång när en gjutform svalnat för mycket på jobbet. Jag kände med handen på den och konstaterade fantasilöst och allvarligt "Svalt som ett eskimoanus". Sådana där saker går hem på arbetsplattser ibland. Långt värre saker sägs.


Äsh. det här blev lika krystat som en krönika av Birro, fast bättre.

Av Kim Österberg - 18 maj 2011 11:41

Påminnelse till mig själv om att jag ska blogga om liknelser. Några jag hört så att säga civilt och några som använts på ståuppscener. Gärna lägga till ett eget exempel.

 

Om mig


Ståuppkomiker med vriden självdestruktiv humor.

Videoklipp med Kim

Slumpscenario

Scenario att spela:

Fråga mig

26 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11 12 13
14
15
16 17 18
19
20
21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards