kadavro

Alla inlägg den 5 januari 2013

Av Kim Österberg - 5 januari 2013 15:02

Lite bakgrund. Redan 1995 var jag ute med skoldatorer på internet och chattade osv. Som rätt många andra. Äldre nätanvändare kan berätta olika sätt att kommunicera i grupp över nätet sedan minst 1980-talet. Det är inga nya saker. Eftersom jag intresserade mig för Linux så hamnade jag 2000 i en massa forum på nätet och umgicks en hel del i kanaler på IRC. Man lär sig rätt mycket bara av att göra detta.


Man lär sig hur folk reagerar. Hur företag framstår och kan utnyttja de olika kanalerna osv... Jag har modererat en webbplats och en IRC-kanal. Deltagit i en "fredsbevarande styrka" som skulle lugna ner och få fram lite mer konstruktiva argument o tankar när ett större forum för en användargrupp av Ubuntu höll på att falla sönder i konflikter. Detta lärde mig en hel del om hur konflikter fungerar.


En annan sak jag gjort som gjort mig bättre på att hantera sociala medier är att jag stack fram hakan och gjorde en webbplats med skämtteckningar och även gjorde skämtteckningar åt en annan webbplats. Vad lärde jag mig då? Att ta emot kritik, för det får du om du gör något öht.


Ofta bra sådan som jag kunnat använda till förbättringar men ibland var det ju bara någon som ville ta ner en. Om jag ansåg att det bara var ett påhopp så vad gjorde jag vanligen då? Ignorerade. Eller förklarade vad jag gör för att få de resultat jag får så att personer kan byta vinkel om de nu menat att kritisera något jag uppenbarligen gjort dåligt. Ja. Ibland har inte jag heller klarat det. Men jag tänker på dessa saker när jag läser om #tevattengate på twitter där "sociala medie"-experter blir upprörda över ett ganska uppenbart skämt om deras status som experter.


När du kallar dig expert på sociala media  och sedan inte kan ta ett skämt eller kritik via sagda medium och hantera det... Då är du inte expert på Sociala media. Vad du troligen behöver är att förbättra dina kunskaper i:


  • retorik.
  • social kompetens
  • netikett

För just situationen med skämt och hån mot dig bör du specifikt kolla upp hur man hanterar internet-troll och i de fall det inte är så grovt kan du kolla råd kring hur ståuppare hanterar häcklare.  Är det tal om internetmobbing av dig? Blocka så mycket du kan och sök stöd hos folk du litar på. Ja... jag ordbajsade visst lite där...


Men för att återknyta till inläggets titel, jag heter Kim Johansson och är expert på Sociala Medier men det är mer något som kommit på vägen utan att jag lagt någon vikt vid det.



Om mig


Ståuppkomiker med vriden självdestruktiv humor.

Videoklipp med Kim

Slumpscenario

Scenario att spela:

Fråga mig

26 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7 8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards