kadavro

Alla inlägg under december 2012

Av Kim Österberg - 16 december 2012 08:24

Ja, jag har redan gjort workshoputmaningen V51. Jag valde Julen.


Julafton är i många familjer rena gruppterapin fast med sprit istället för psykolog, ett annat ord är fylleslag.

Folk gnäller om att traditioner bryts, de ska vara glada att jag inte får blota de rakade djävlarna. (referens "Röde Orm")

Herdar som ser änglakörer, stjärnor som guidar folk till stall, Maria var oskuld och gud var pappa? Jag tror att NÅGON har ätit en magisk svampgryta!

Josef och Maria fick inakordering i ett stall. Så det är från bibeln man hämtar inspiration på Migrationsverket?

Min exfru gav mig en fin julklapp en gång, frihet, hon hoppade i säng med en litauisk snickare.

 


Jag är inte så... Julig av mig.

Av Kim Österberg - 15 december 2012 21:05

Jag driver en komiker-workshop på FB för komiker som är lite utspridda i landet. En del i denna är att jag lägger ut en utmaning i veckan. Den första kom förra helgen och var att skriva 5 onelinerskämt om ett av följande ämnen:

Flygplan

Dinosaurier

Nobel

Mina egna bidrag blev på ämnet Nobel:


Nobelpriset i litteratur är bortkastat på författarna, de som skriver motiveringarna är ju de verkliga genierna!
 
 
“För sitt målande språk” betyder troligen “Jag masturberade till sidan 23”!
 
 
Är det inte lite konstigt att det varje år uppstår bråk om valet av fredspristagare?  
 
 
Ironiskt nog delas priserna ut av någon som är kung och dum...


Om det fanns ett nobelpris i ödmjukhet skulle jag få det.


Av Kim Österberg - 14 december 2012 19:11

Jag säger inte att jag har hundra procent rätt eller är den mest intelligenta människan på den här planeten, men uppenbarligen är en försvarlig del av min medmänniskor idioter och förtjänar att få en tankeställare. Idiotiska missförstånd ihop med bestämda åsikter är ju ingen bra kombo.

Pepparkakegate är förvånansvärt nog fortfarande viktigt att debattera för dårarnas vaktparad, en vecka senare. Jag vet min själ inte mycket om det men jag tror det var så här att en rektor fick ett nervöst ryck i sin iver att motverka vardagsrasism så hen förbjöd pepparkaksgubbar i luciatåget. Naturligtvis blev det en diskussion av någon form och beslutet fick gå igenom tankeverksamheten en gång till men nu kommer det roliga. Folk springer runt på forum och i fikarum och utbrister “DE HAR FÖRBJUDIT PEPPARKAKSGUBBAR!". Liksom, gå tillbaks och kolla. Det finns inget beslut. Jag har inte sett något. Jag tänker inte kolla efter heller för hade det funnits hade jag verkligen märkt det.

Så får man höra av en bekant hur söt hen tyckt att en liten unge var utklädd till pepparkaka för att hen var mörkhyad. ( Märker ni hur praktiskt ordet HEN är nu?( Men vem var mörkhyad i förra meningen?(Nästlade parenteser förvirrar dumma människor (dvs icke-programmerare)))) Troligen är det sant och inget vardagsrasistiskt. Det finns ingen som har något direkt emot att få vara pepparkaka ibland men det finns ju de som alltid fått vara det och tyckt det var tråkigt. Snudd på fantasilöst.  Någon tyckte om detta påstående att “Ja men då ska man kanske säga något till läraren istället för att...” Det här låter förädiskt likt ett bra resonemang men om samma barn av olika instanser vid olika tillfällen utan närmre eftertanke utses till pepparkaka för att hudfärgen matchar dräkten, så är problemet strukturellt.

Det är för få som tänker efter. Det är inte rollen pepparkaksgubbe som är problemet utan hur vissa barn aldrig fick vara nissar, tärnor, stjärngossar, lucia bara för att de matchar pepparkaksdräkten för bra. Det tänks efter för lite. Därför ska pepparkaksgubbar finnas kvar. Så att fritidsledare, lärare mm tvingas tänka lite. Utmana lite. Eller varför inte utöka rollerna lite. Ett par julgrisar så att man vet vad man ska göra av de feta ungarna.   

Nu kanske du tänker att “Kim, jag håller inte med” eller “ Du överdriver lite”... Det beror bara på att du har fel och grunden i det är att du är en idiot som tänker för lite. Punkt

Disneygate öppnade nya luckor i idiotdammen. Ut flödar konstiga påståenden där saken bland annat klumpas ihop med pepparkakegate fastän de absolut inte är relaterade. Det är Disney själva som gör redigeringarna och inte SVT.

Det roligaste jag läst var när någon skrev att “De tecknades på 30-talet då det inte fanns rasism så då kan det inte vara rasism”. Ni som nickar instämmande och utan ironi till det, snälla, reproducera er inte utan ta bara livet av er. Kanske är det hårt att be folk ta livet av sig men om det fanns något på 30-talet så var det väll rasism. Öppna en historiebok ditt kretin.

Men nu till min ståndpunkt. Ja, de är rasistiska stereotyper, men vad får vi för barn om de inte tvingas tänka ibland. Låt något skit vara kvar. Tänk vad för slags vuxna de skulle bli om de genom hela sin uppväxt fick allt tillrättalagt så att de inte skulle tänka “fel”. Helt plötsligt släpps de ut i vuxenvärlden och framförallt internet utan förmåga att resonera kring om budskapet som de för tillfället tar del av är något de bör ta till sig eller förkasta. För tänk på den där tomteverkstaden igen... Hur ritar de asiater och vita människor mm. Det som de faktiskt låter vara kvar? Poliser är tydligen brutala. Skulle det kanske inte vara bättre att låta alltihop vara och få barn att inse att för det mesta är en fånig bild bara en fånig bild utan verklighetsförankring. Men nu tar ju Disney bort delarna iaf. Det är ju deras verk. Det för mig till en annan tanke.

Även traditioner förändras och det är bara att gilla läget. Hade inte traditioner förändrats så hade vi fortfarande offrat trälar till gudar och vi hade inte haft något djävla luciatåg eller julafton... Jo, julafton hade vi haft eftersom det inte är en kristen högtid från början. Man bara förlade firandet av en födelse dit för att konkurera ut lokala sedvänjor runtom i romerska riket.

Av Kim Österberg - 14 december 2012 19:09

Julavslutningar är en kul debatt varje år tydligen. Samma argument. Varje år.

“Det är muslimernas fel att skolan inte får ha kristna julavslutningar”. Staten och kyrkan har skillts åt. Bara en sådan sak. Sedan så minns jag en hel del andra som inte fick vara med i kyrkan: Ungarna till Jehovas Vittnen t ex. Och som ung fick jag sitta och lyssna på snack o psalmer som sedan inte på sakligt sätt bemöttes eller analyserades så alltså hade det inget utbildningssyfte utan var propaganda för en religion.  

“Sverige är ett kristet land”. Nej. Landet sverige är en administrativ yta och kan inte ha en religiös övertygelse. Så jag tror nog att det var rätt beslut som togs när man separerade staten och kyrkan förra århundradet. Och att sverige har ett kristet förflutet lär man sig om man är med på lektionerna. Sluta skolka ungar.  

“Det är så fina traditioner” Det är bara som så att saker faktiskt förändras annars skulle vi i rättvisans namn få blota på julavslutningen. Enda orsaken till att du tyckte julavslutningen var fin när du var barn är troligen för att du skulle få gå på lov och nu är du bara sentimental. En sentimental bromskloss i ett maskineri som måste förändras. Andra argument brukar vara att man ska uppfostra andras barn till goda kristna mot föräldrarnas och barnens vilja. Religion är personligt. Som kalsonger. Hm, om man skulle springa runt och tvinga folk att använda ens otvättade men välanvända kalsonger?

Men nu till de knäppare argumenten för kristendomens förtur i skolan som jag får läskiga vibbar av.

“De fina traditioner som byggt det här landet” Nja, det här landet har ofta utvecklats trots religion snarare. Och det finns mer än religion som är långt viktigare för att bygga upp landet. Människor och de hade funnits där även om de varit katoliker eller agnostiker. Djävla Agnostiker... Bestäm er för helvete!!!!  Plus att det tas upp i undervisningen. Punkt din fåntratt.  

“Svea rikes lag bygger på bibeln” Verkligen? Jag är inte säker på svaret här men självsäkerheten som detta sagts med tyder på enkelspårighet i den stil som att man inte får döda enligt 10 guds bud. Tro mig, på många sätt var det nog inte så ‘lagligt’ att döda innan heller. Några funderingar. Bygger inte svenska rättsystemet på en blandning av romersk rätt som fanns innan bibeln och landskapslagarna? Var det inte först på 1600-talet som man upphöjde bibeln till lag och det ledde ju till tråkigheter? Som jag uppfattat det så nämns bibeln mer i juridiska sammanhang av samma anledning som att religion finns öht... Människoboskapen kan ibland bara ledas om den tror på ett liv efter döden där den kan straffas av en allvetande kraft. Ja, och sedan har ju kyrkan varit flitig i tusen år på att lobba in lagar som bygger på saker som man tyckte var viktigt. Som allt om hur du ska leva ditt liv. Jag vill verkligen veta hur det ligger till med det här argumentet. Bygger verkligen lagboken på bibeln? Jag kommer undersöka det vilket är min styrka. Även om jag verkar bestämd är jag fylld av tvivel.

Men ärligt. Även om Svea rikes lag skulle bygga på bibeln så finns det ingen anledning att ge kristendomen förtur i skolan och skolavslutningar. Dessutom kan det ju hända att man utvecklats så långt att det inte finns någon relation mellan lagboken och bibeln.

Ännu en irriterande sak när sådana här saker debatteras är att folk tror att vi ska bli muslimer. Så för att kristendomen förpassas till den privata sfären ska något annat ta dess plats? Knappast.

Av Kim Österberg - 2 december 2012 18:51

Ja. Det blev ett sådant där gig. Hur ska man beskriva det?


Ett av de där gigen som härdar. Tunnsådd publik och den satt långt ifrån scenen. Någon jämförde det med att jobba på finlandsbåt. Jag höll mesta kontakten med fyra stycken som satt ca 15 meter bort. Sådant händer. Det blev lite svårjobbat men jag gjorde mitt bästa. Jag hoppade över en rutin och hoppade fram till slutklämmen lite snabbare. Nåväl. Bara att streta vidare.




Om mig


Ståuppkomiker med vriden självdestruktiv humor.

Videoklipp med Kim

Slumpscenario

Scenario att spela:

Fråga mig

26 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17 18
19
20
21
22 23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards