kadavro

Alla inlägg den 6 november 2011

Av Kim Österberg - 6 november 2011 22:13

Jag har hittat det jag vill göra med ståuppandet. Nu ska jag nöta in mitt uttryck och hitta tillfällen där jag kan få jobba på det. En del av detta blir att jag drar igång en scen lokalt igen, det är formen på den som jag allvarligt funderar på. Ren rookie-scen går sådär. Ren ståuppklubb med inträde och ett dragplåster värt inträdet är naturligtvis det som jag ska jobba på. Men det behövs något mer.


Med mina kontakter skulle jag kunna göra någon punktinsatts på mindre ställen med en ståuppkväll. Kanske boka in ett bra namn en kväll på ett värdshus. Kanske be några klubbar från storstäderna komma förbi. Norra Brunn och MACK skulle lätt få en bra miljö på ett ställe jag varit på ofta som gäst. Och om man då kör det som en engångsgrej blir driven på det stort i det samhället.


Sedan har jag ju tankar kring just det här med att ordna en bra miljö för att lokala förmågor ska kunna tas fram och utvecklas. Läs  mina vänner Tito och Sussie och jag samt några som jag vet vill upp på scen. Det finns öppen scen i Gislaved som arrangeras av kommunen. Den har sin charm. Jag skulle vilja ha något liknande i Värnamo som har lika lite fördommar om vad som är fin eller ful kultur.


När jag tänker efter tror jag att KTS skulle kunna besöka fritidsgårdar osv.. Men först ska en liten detalj på plats. Ett eget PA. Allt ovan skulle vara tusen gånger lättare att fixa om man slipper låna/hyra ljudanläggning. Men jag har en aning om att jag kommer fixa den biten snart. 


Sedan ska vi komma ihåg att all komik inte är Ståupp.

Av Kim Österberg - 6 november 2011 17:58

Ibland när jag framträder har jag min telefon i fickan och spelar in ljudet för att sedan kunna bedömma vad jag ska ändra på i text och muntligt framträdande. Det går bra men problemet är att när man rör sig så blir det störande ljud som tar över så det blir svårt att höra vad som sägs och hur det skrattas eller buas. Lösningen kan heta extern mic. Har du en iPhone kan du koppla in en mic i 3,5 mm stereo-in-ut-gången. Jag köpte idag en lågpris-mic (199kr på elgiganten) av märket Hama som går att sätta fast i kläderna med en klämma. Inte jättediskret men tillräckligt. Den är stor som ett aa-batteri.


En extern mic förbättrar också ljudupptagningen när man spelar in video med iPhone. Man kan placera micen lite närmre ljudkällan osv.


Nåväl, nu har jag den och har lite planer på vad jag ska göra... stay tonfisk. 

Av Kim Österberg - 6 november 2011 17:34

Med några skärmdumpar vill jag här demonstrera en app som en aktiv ståuppare kan ha mycket nytta av. Kolla in följande. Jokelist:

 

Du kan lägga upp en komplett lista med dina skämt och ge dem poäng efter hur bra respons de brukar få etc.

Sedan kan du skriva ner skämten i samma gränssnitt som du kan prata in dem. Som ni ser har jag inte skrivit ner något utan  nöjer mig med att tala in dem. Så nu vet jag att detta tar ca 39 sekunder  att framföra. Detta gör det lättare att bedömma timingen.

     

Som ni ser går det att hantera olika set listor och göra provinspelningar i övningssyfte.Från samma app kan man hantera gig-kalendern.  

 

Seriöst så tror jag de flesta kan ha nytta av det här arbetssättet. Mina gamla rutiner ligger utspridda på olika textdokument osv. Det näst bästa jag har för detta är min skrivbordswiki där allt länkar runt så fint. Men iPhonen har jag ju med mig hela tiden.

Av Kim Österberg - 6 november 2011 11:03

Mitt blodtryck är något lågt. Senaste två mätningarna med två år emellan :100/65 och 105/70. Först förstog jag inte riktigt vad det innebär men nu efter andra mätningen började jag kolla runt lite. Ja, varje gång jag mätt har de sagt åt mig att man kan bli yr när man ställer sig upp osv men mellan gångerna glömmer man sådana enkla saker.


En sak som jag märkt är att om jag ska leverera energi ifrån scen måste jag jaga upp mig inför framträdandet så jag kommer upp i blodtryck. I början förstog jag inte det utan försökte mest tygla nervösiteten genom att slappna av. Resultatet blev lite platt. För att gå vidare till en annan effekt av lågt blodtryck som jag inte riktigt visste var sammankopplat. Trötthet.


Jag är känd för att kunna lägga mig och sova när som helst. Sitter jag och kollar en film blir jag lätt sömnig. På detta så kan jag känna mig trött ofta.Jag har märkt att just fysisk aktivitet hjälper så den biten är en nobrainer.


Så vad gör jag med informationen? Jag ska röra mig regelbundet, dricka vatten och äta som innan. No shit Sherlok.


Om mig


Ståuppkomiker med vriden självdestruktiv humor.

Videoklipp med Kim

Slumpscenario

Scenario att spela:

Fråga mig

26 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7 8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards