kadavro

Alla inlägg den 11 augusti 2013

Av Kim Österberg - 11 augusti 2013 18:21

Vad är Indie, vad är alternativt? Inom musiken är ju Indie mer en stämpel baserad på vad för skivbolag man ligger på men med en viss fallenhet för vissa liknande ljudestetik... Det kan låta väldigt vanligt..  Medan Alternativt verkar vara att man t ex gör något vanligt men slänger med flit in något riktigt udda. "Jaha, så detta är Alternativ Country? Hur hör jag det?", "Lyssna noga nu precis efter han har sjungit om hur hans barndoms hundvalp dog så har vi ett parti med samisk jojk..."


På ståupp-scenen verkar man mest se indie som just en formsak. Om publiken får vad de förväntar sig så är det inte indie enligt någon i svenska ståuppkretsar. Indiekomik enligt mig är dels just att överraska publiken med humor de kanske inte trodde de skrattade åt men också det här att man som indiekomiker gör det man tror på även om det betyder att man måste jobba hårdare både på scen med att få publiken med sig och i karriären då man kanske inte har VIP-kort in på alla scener. Just den där konstnärliga integriteten och en våghalsig experimentlusta ger publiken och komikern en extra krydda på föreställningen. 


Med detta sagt. Teodor-rutinen har hängt med länge nu. Vad ska den lilla skitnallen göra härnäst?


Att synca och dela filer har jag testat dropbox till men nu ska jag testa bittorrent sync. Att spela in t ex ljud på telefon och sedan bara öppna klippet på datorn när man kommer hem är ju praktiskt, särskilt om man slipper koppla telefonen till datorn. Eller, ja ni vet. Tusen sätt kan man organisera ett arbetsflöde... Om jag sammarbetar med t ex Tito så kan han spela in på sin telefon och sedan kan jag öppna klippet på min dator utan att vi behöver vara på samma plats. Kolla in dropbox om ni vill men här har ni länk till BitTorrent Sync! http://labs.bittorrent.com/experiments/sync.html


Förresten, alternativ komik.. Kollade på den här artikeln ikväll. Inspirerande och informativ. Den Belyser lite hur "Alternativt" skiljer sig mellan länderna i artikeln och punkkomik nämns... nästan. Min vinkel här är att

 det finns plats för mer komik här i landet, men allt kanske inte kommer fram just nu.


Har gjort någon slags mall som åker med i blocket jag har med mig så att jag lätt kan begränsa den standardyta av papperet som jag ska jobba på. Med scribus och en laminator kan man gör många bra att ha saker. Jag gjorde egna väderbeständiga flygblad en gång. Funkar bra men man ska tänka efter hur man häftar upp dem... Är asnlagstavlan utsatt så kommer vatten till slut att tränga in till papperet om du satt ett stift genom plast och papper. Lämna en plastren marginal när du gör flygbladet och häfta där igenom. Bara en idé.



Om mig


Ståuppkomiker med vriden självdestruktiv humor.

Videoklipp med Kim

Slumpscenario

Scenario att spela:

Fråga mig

26 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards