kadavro

Alla inlägg under december 2011

Av Kim Österberg - 25 december 2011 18:01

En anteckning från igår:

 
Av Kim Österberg - 25 december 2011 16:26

I pausen som uppstår mellan höstsäsongen och vårsäsongen kan man passa på att själv ta en paus och utvecklas lite. Har påbörjat en lista med rutiner av olika slag som jag vill ta till de reguljära scenerna under våren. Men allt det där är arbete så idag har jag lyssnat på Patton Oswalts album "Wherewolfs and lollipops" och kolla på Pablo Franciscos dvd "Bits and pieces live from orange county".  Två kanske rätt olika komiker. Det jag koncentrerat mig på är just hur de använder sina röster. 


Jag har ett par rutiner där jag kör "röster" för att förtydliga poänger. Men för det mesta förmedlar jag rätt mycket "Här är mitt problem" så imitationer/karaktärer är bara en krydda. Jobbet läggs mycket just nu på rätt formuleringar och liknelser. Arbetet går vidare. Fick en shock igår när jag hörde hur Puh och Nasse låter i den nya filmen. Visserligen hör jag att det låter mer som den amerikanska förlagan men ush.


Här har man tränat på att härma Puh som han lät på nittiotalet i den serie som sändes på disneydags. Bara att börja om eller ska man köra på den röst man själv känner är äkta?

Hamsterfistingteatern Godot Enligt Nalle Puh by Kadavro




Av Kim Österberg - 25 december 2011 11:22

Ni måste bara kolla in denna duo. Helt underbara texter.



Av Kim Österberg - 24 december 2011 09:29

Vaknade och en glad hund slickade mig i ansiktet. Rastade henne lite snabbt och ska nu fixa frukost.  Julmusik på lagomt hög volym. Ska ta fram ett indexkort och skriva ner en idé till en cynisk och syrlig ståupprutin.


Flickvännen är på sitt jobb.

Av Kim Österberg - 23 december 2011 21:56

Sitter med en kaffemugg fylld med portvinsspetsad glögg. Lyssnar på Vikingarna med barnkör, en julskiva. Skinkan är i ugnen. Hunden är förväntansfull. Twitter och Facebook exploderar i julhälsningar och tjatter om saker som är på TV. Känner mig lite lugn inför den här Julen. Ska inte stressa iväg och åka någonstans. Det mest julfirandemässiga blir doppet i grytan hos svärföräldrarna i morgon. Tyvärr kommer min flickvän jobba då så det känns som om hela julgrejen kan kvitta just nu. Vi får vår stund tillsammans på kvällen iaf. Kolla Karl-Bertil. Det ska bli mysigt. 


Idag gick jag in på bokhandeln och köpte en julklapp till tjejen. Vi skulle egentligen inte byta klappar men jag ville ge henne något litet iaf. När jag gick runt där inne så hittade jag så kallade indexkort i storlek A7. Det är som små lappar att föra anteckningar på men med ett stryktåligare papper. Vi som varit på biblioteken innan digitaliseringen känner igen dem från registren där varje bok representerades av minst två kort. Sorterat i bokstavsordning efter författare eller ämne.  För mig blir de perfekta att skriva upp set-listor och delar av rutiner.


Om jag köper visitkort ska jag se om man kan få baksidorna linjerade på det sättet. Coolt och användbart. Föresten, Christer Sjögren har en väldigt vacker röst. Både mörk och klart silkeslen. Det här kan vara portvinnet som talar, jag dricker ren portvin nu, men jag gillade faktiskt "I love Europe". Kan ha varit för dansflickorna...


Skinkan är inte färdig ännu men det är bara frågan om minuter nu. Min ugnstermometer kan vara trasig.


BTW, portvinet är "Old Invalid". Ett portvin som passar mig då jag har en klädsam pimplimp emellanåt. Då mina trasiga fotleder tröttnat. Problem med blodcirkulation och motorik i dem samt värk är vardagsmat. Jag har en del övningar för att lasta av problemen men jag kommer aldrig undan att jag kommer ha seriösa besvär med dessa fotleder när jag blir äldre. Ska jag ge ett nyårslöfte i år så är det att se till att få metallen utplockad u r högerfoten, gå ner minst 7 kg och utröna hur ärrvävnaden i höger egentligen ser ut. Den vreds runt nästan ett varv när jag bröt den så jag misstänker att det är en del bindväv o muskelsenhinnor eller något sådant som ger mig besvären. Vänsterfoten blev bara sliten helt enkelt för att jag lät den jobba mer i två månader.


Men  fan vad skönt att det är jul och att jag har något trivialt att gnälla om. Hade jag bott i ett utvecklingsland hade jag inte läkt så väl som jag nu gjort iaf. Tänk om man inte kunnat operera och spika/skruva ihop fotleden? Det hade läkt ihop till något riktigt missbildat.Jag hade redan varit invalid för tre år sedan när jag bröt den.


För att ta det lite närmre när jag pratar om tacksamhet. Tänk på att vissa barn växer upp här i sverige och inte har det så djävla bra. Tänk dig att din bästa Jul var när styvfadern helt enkelt höll sig borta i tre dygn, söp och knullade horor i danmark eller whatever, din mamma dövade sina känslor med alkohol och du var bara glad att kunna röra dig fritt hemma utan att undra om du just nu gjorde något som skulle förarga en knuten näve. Under några år av min barndom var det mitt bästa julminne.


Är det så din verklighet ser ut just nu så kan jag bara säga att det kommer bli bättre, kom  bara ihåg att det finns  ingen naturlag som säger att just du skall vara olycklig eller ha otur. Tar du dig igenom dina svårighheter så kommer du ut på andra sidan som en färgstark fjäril. Ingen kan bestämma vem eller vad du är. Din bästa julklapp just nu är att själv välja vem du är och hitta dina förebilder utanför familjen.


God Jul


Nu är skinkan färdig och jag är snart sallongsmässigt berusad av portvinet. 

Av Kim Österberg - 22 december 2011 19:16

En annan variant. Fotot är taget på jobbet men ingen av mina kollegor känner igen det. En liten detalj de missar?

 
Av Kim Österberg - 21 december 2011 21:04

En variant som jag har som wallpaper i telefonen. 

 
Av Kim Österberg - 21 december 2011 19:38

Jag blev väldigt inspirerad av den här mannen och hans arbete. Han har hittat sin nish verkligen. Tanken på att använda röntgen till att dokumentera omvärlden är helt underbart udda. Utan att berätta mer om saken så ger jag er länken. http://www.ted.com/talks/nick_veasey_exposing_the_invisible_1.html


Bilderna har i vissa fall den där spöklika känslan som jag eftersträvade ett tag i vissa skrivbordsbakgrunder jag gjorde. Nu när jag sett Nick blev jag inspirerad till att ta tag i den bildbehandlingsådran lite igen. För detta syfte har jag börjat ta lite bilder med iPhonen eftersom det är den kamera jag har. Med det jag gör så behövs inte bra kvalitet på råmaterialet annat än att ljuset måste vara rätt.


Ska ta och göra några exempel och skriva ut sedan.


En del kan ses på http://kde-look.org/usermanager/search.php?username=kadavro&action=contents

Om mig


Ståuppkomiker med vriden självdestruktiv humor.

Videoklipp med Kim

Slumpscenario

Scenario att spela:

Fråga mig

26 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26 27
28
29 30 31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards