kadavro

Direktlänk till inlägg 25 december 2013

Tillfälligheter

Av Kim Österberg - 25 december 2013 16:28

Ibland kan man planera sig halvt ihjäl och inget blir som det ska men i andra lägen kan man bara följa med dit strömmen tar en och så blir det bättre än man kunnat planera.


Så är lite fallet med min föreställning "Ta mig till er ledare". Redan i Januari började jag jobba med manuset men det gick rätt trögt. Under våren gjorde jag ett par avsnitt KKK som hjälpte mig att få loss proppen för hur jag tar fram material för talat framförande och under sommaren insåg jag att jag behövde en deadline för att jag skulle få lite piska och få färdigt showen. Så inleddes raden med händelser. Som egentligen redan påbörjats ett år tidigare. Ni kommer fatta.


Jag skickade ett par mail. Ett gick till en lokal aktör som borde vara intresserad av showen och jag erbjöd mig att provköra den för dem men svar uteblev... In kommer tillfälligheten. Ständigt den målmedvetna tillfälligheten.


Under 2012 gjorde jag ett inhopp på kulturnatten i Göteborg hos Göteborgs Teaterverkstad och sedan dess har jag haft en del kontakt med dem. Iaf så har jag fått en del mail och jag skickade ett mail till dem för att fråga om de visste om en lokal lik den de har osv som man kan hyra i Göteborg. 


Så fick jag napp. Kanske för att jag just skickade med beskrivning av föreställningen vars innehåll lät intressant. Så fick jag hjälp över förväntan med att få till premiären. Så på genrepet var Benne från GTV med och gav mig en del input och på Premiären som... blev inför 4 personer, samtliga vänner, så var två av dem komikerkollegorna Robert och Annelie från TICK med och gav mig ännu mer boost. Förutom den då som Tito gett mig när jag repade inför honom. Så andra föreställningen inför sju personer blev helt underbar. Jag var trygg i min mission. Sedan kommer en oväntad tillfällighet.


På lite olika vägar fick jag till det att arrangera en ståuppkväll 12/12. På något sätt så blev det inte så. Ironiskt nog så hade jag tackat nej till ett ståuppgig den kvällen för att arrangera själv. Det visade sig att de som var intresserade av att åka till värnamo tog det giget hellre.. Så det blev svårt läge. Jag fick inga komikerkollegor till ståuppkvällen. Troligen var det också trångt om tid på den andra ståuppscenen så jag skulle möjligen missa en möjlighet att framträda öht. För att inte glömma att jag anmält att vi skulle ha ett arrangemang i Värnamo till Musikhjälpen... Lite dumt att avboka helt tyckte jag. Så efter en koll med lokalen så körde jag på med "Ta mig till er ledare" den kvällen. 



Med en tidningsintervju i lokaltidningen samma dag osv så blev det en bra tredje föreställning med mellan 10-20 personer i publiken med ca 10 som var genuint intresserade. Det blev en rolig kväll trots allt ska jag säga och nya vänner fick jag... Musikhjälpen fick 275 kr. 



Men nu är då summan av det hela att jag nu har en bra föreställning med mig i bagaget inför 2014 och jag vet att den kommer växa.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim Österberg - 16 augusti 2023 18:20

Jag ska upp på en ståuppscen igen 3/10. Det känns som det kommer vara ett uppträdande för att känna efter om jag är redo att börja igen. Just nu funderar jag på hur mycket av mitt material från före utbrändheten jag kan fortsätta med. Nu är det bara ...

Av Kim Österberg - 22 maj 2023 21:58

Jag känner att jag börjar närma mig något. Mig själv. Efter många turer i mitt liv har jag tappat en del av mig själv. Den kreativa sidan. De senaste åren har jag hållit igång den på sparlåga i form av olika pyssel med mera. Hobbies kan vi säga. Inna...

Av Kim Österberg - 9 december 2022 20:43

Poetry slam kan vara något för mig. Eller, jag vet inte. Det är i alla fall ett utlopp för min kreativitet. Det är inte särskilt troligt att jag vinner en deltävling ens i SM men jag får iaf stå på en scen och framföra något. Den här, öhm, dikten har...

Av Kim Österberg - 9 december 2022 20:07

Funderar på en del saker. Hm. En hel del ändå. Måste sålla. SÅ. Det jag funderar på just nu är den där lilla detaljen med att jag vill börja skriva något.... Skönliterärt typ. Att sätta igång att blogga är en övning i skrivande.   Jag skriver myc...

Av Kim Österberg - 1 december 2022 18:19

När jag var runt trettio så funderade jag ibland på om jag skulle kunna jobba på t ex försäkringskassan eller arbetsförmedlingen. Jag kände då att jag troligen inte skulle klara det för jag är en yvig person. Visst trivs jag med givna regler att jobb...

Om mig


Ståuppkomiker med vriden självdestruktiv humor.

Videoklipp med Kim

Slumpscenario

Scenario att spela:

Fråga mig

26 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards