kadavro

Direktlänk till inlägg 14 augusti 2011

Skaffa en hare för din personliga utveckling.

Av Kim Österberg - 14 augusti 2011 13:08

Uttrycket hare i titeln avser någon som du jagar efter så som kapplöpningshundar jagar den där haren på banan. Ett symboliskt uttryck.


Man kan se det som att man inspireras men det är bara halva sanningen. Det kan också vara någon som på något plan är framgångsrikare än dig, men som du anser dig vara bättre än. En gnutta avund och bitterhet kan vara en drivande kraft om du tar ett steg tillbaka och funderar på varför du är avundsjuk.


När jag började med ståupp så började en annan kille samtidigt som jag. Han drog iväg och uppträdde än här och än där. Det sporrade mig att söka gig. Så många som jag bara kunde ta. Eftersom vi uppträtt en del tillsammans visste jag var hans nivå låg och när jag såg vilka bokningar han fick så beslöt jag mig för att jaga gig och målet blev att dra ifrån den haren.  Vilket jag också gjort.( Som hare menar jag då inte att han var feg utan en person jag mentalt tävlade emot. )


En hare som jag fortfarande jagar är en ung komiker som har en härlig personlighet på scenen och levererar med energi. Jag inspireras av att se honom och jagar efter av ren glädje.Ibland blir jag lite bitter när jag inte når min tänkta nivå, men strax är jag tillbaka och jagar igen.


Andra harar är komiker som börjat samtidigt som jag eller senare men lyckats komma till nivåer jag känner att jag borde vara på. Så mitt i denna avund tar jag ett steg tillbaka och försöker se hur de kommit dit där de är. Jag får ordna mycket mer själv än dessa komiker. De har ofta fördelar som att de bor nära massor av klubbar så de kunnat träna på och har kanske fått någon kontakt som är viktig. Så när jag jagar efter dessa harar så organiserar jag tillfällen för mig själv att öva och bli bättre.


Tid är ingen faktor som avgör här, utan scentid. Du kan hålla på med Ståupp i flera år utan att komma någonstans för att du t ex uppträder för sällan för att bli sedd och få rutin. När du gör något åt det så börjar saker bli lättare för dig.


Så du kan utvecklas inom nästan vilket område som helst med drivkrafter så som hybris, avund och bitterhet. Bara du inser vad det är som stör dig och faktiskt sparkar dig själv i röven. Utse en hare. Undersök vad den gjort och hur för att komma dit där den är. Se på din egna situation. Staka ut din väg och jaga efter!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim Österberg - 16 augusti 2023 18:20

Jag ska upp på en ståuppscen igen 3/10. Det känns som det kommer vara ett uppträdande för att känna efter om jag är redo att börja igen. Just nu funderar jag på hur mycket av mitt material från före utbrändheten jag kan fortsätta med. Nu är det bara ...

Av Kim Österberg - 22 maj 2023 21:58

Jag känner att jag börjar närma mig något. Mig själv. Efter många turer i mitt liv har jag tappat en del av mig själv. Den kreativa sidan. De senaste åren har jag hållit igång den på sparlåga i form av olika pyssel med mera. Hobbies kan vi säga. Inna...

Av Kim Österberg - 9 december 2022 20:43

Poetry slam kan vara något för mig. Eller, jag vet inte. Det är i alla fall ett utlopp för min kreativitet. Det är inte särskilt troligt att jag vinner en deltävling ens i SM men jag får iaf stå på en scen och framföra något. Den här, öhm, dikten har...

Av Kim Österberg - 9 december 2022 20:07

Funderar på en del saker. Hm. En hel del ändå. Måste sålla. SÅ. Det jag funderar på just nu är den där lilla detaljen med att jag vill börja skriva något.... Skönliterärt typ. Att sätta igång att blogga är en övning i skrivande.   Jag skriver myc...

Av Kim Österberg - 1 december 2022 18:19

När jag var runt trettio så funderade jag ibland på om jag skulle kunna jobba på t ex försäkringskassan eller arbetsförmedlingen. Jag kände då att jag troligen inte skulle klara det för jag är en yvig person. Visst trivs jag med givna regler att jobb...

Om mig


Ståuppkomiker med vriden självdestruktiv humor.

Videoklipp med Kim

Slumpscenario

Scenario att spela:

Fråga mig

26 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27 28
29 30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards